TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ’NDE KUR’AN-I KERİM DERSLERİ…

Gazi MERT

05-05-2024 06:30


Millî Eğitim Bakanlığınca, tüm öğretim kademelerindeki zorunlu derslere ait "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli" yeni müfredat taslağı, "https://gorusoneri.meb.gov.tr" adresinden kamuoyunun görüşüne sunulmuştu.
Yeni müfredat taslağı için internet sitesi üzerinden bir hafta süresince görüş bildirilmiştir.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, sadece son bir yılın değil, on yıllık uzun soluklu bir çalışmanın ürünü olarak ortaya çıkmıştır.
Müfredat hazırlık sürecinde, çok uzun görüş alışverişleri ve kamuoyundaki yansımalar üzerinden analizler yapılmış, toplantılar düzenlenmişti.
Bütün bu birikim, geçen yıl yaz aylarında bir veri olarak alınmış ve bu veriler sistematik hâle getirilmişti.
Modelin beceriler çerçevesi oluşturulurken akademisyen, öğretmen ve diğer eğitim paydaşlarının katılımıyla yirmi çalıştay düzenlenmişti.
Sonrasında her bir ders için oluşturulan ekipler, yüzlerce toplantı yaparak müfredatın hazırlıklarını tamamlamıştı.
Sadece yaz aylarından itibaren bugüne kadar 1000'den fazla öğretmen ve akademisyen ile toplantılar düzenlenmiş, 260 akademisyen 700'ün üzerinde de öğretmen bu toplantılara sürekli katılmıştı.
Bunun dışında ilave olarak görüşlerine başvurulan akademisyenler ve öğretmenlerle birlikte 1000'in üzerinde eğitim paydaşı, ortak çalışmıştı.
Bakanlık merkez teşkilatındaki bütün birimler de müfredat için yoğun çalışma yürütmüştü.
Bir haftalık askı sürecinin ardından "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli", Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığınca son eleştiri, görüş, öneri ve paylaşımlar doğrultusunda revize edilecek ve son şekline ulaşacaktır.
Yeni müfredat, gelecek eğitim öğretim yılından itibaren okul öncesi, ilkokul birinci sınıf, ortaokul beşinci sınıf ve lise dokuzuncu sınıflarda kademeli şekilde uygulanmaya başlanacaktır.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinde Kur’an-ı Kerim dersleri için çok olumlu çalışmalar yapılmış ve kararlar alınmıştır.
Alınan kararlarda belirtildiği şekliyle; ‘’ Kur’an-ı Kerim, Allah kelamı olup vahye dayanır.
İnsanları dünyada ve ahirette mutluluğa götüren ilkeler içeren bir kitaptır.
İslam dininin temel kaynağı olması itibarıyla hem bütün Müslümanların hem de milletimizin başucu kitabı olmuştur.
Müslümanlar; hayatı anlamlandırmada, inanç ve ibadetlerinde, ahlaki davranışlarında ve gündelik yaşamlarında Kur’an-ı Kerim’deki ilkeleri esas alırlar.
Onu hem kendi varoluşlarını konumlandırmada hem de toplumsal değerler dünyasını şekillendirmede ana referans olarak kabul ederler.
Müslümanlar; Kur’an-ı Kerim’i okuma, anlama ve yaşama gibi ödevlerle yükümlüdürler. Bundan dolayı Kur’an-ı Kerim’in tanınması ve öğrenilmesi bir Müslüman için vazgeçilmez bir ödev hâlini almaktadır.
Kur’an-ı Kerim, okunması ibadet olan bir kitaptır.
Namaz ibadeti başta olmak üzere birçok dinî görevde ve kültürel merasimde Kur’an-ı Kerim okunur.
Kur’an-ı Kerim’i aslına uygun ve doğru biçimde okuyabilmek, onun alfabesini ve ona özgü okuma yöntemi olan tecvit kurallarını bilmeyi gerekli kılar.
Ayrıca bazı ibadetlerin yapılabilmesi ve çeşitli merasimlerin usulüne uygun yerine getirilebilmesi Kur’an-ı Kerim’in bazı sure ve ayetlerinin ezberlenmesini gerektirir.
Bu gereksinimlere bağlı olarak ortaöğretim Kur’an-ı Kerim dersi temelde ilahi kitabın doğru biçimde okunması ve ezberlenmesi için gerekli olan bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmayı amaçlar.
Kur’an-ı Kerim okumanın bir sonucu olarak onun anlam içeriğinin öğrenilmesi ve verdiği mesajların kavranması gerekmektedir.
Kur’an-ı Kerim ayetlerinin anlamlarının öğrenciler tarafından kavranması, doğru bir Türkçe ile aktarılması, Kur’an-ı Kerim okumayı tamamlayıcı bir unsur olarak bu dersin amaçları arasında yer almaktadır.
Ortaöğretim Kur’an-ı Kerim Dersi Öğretim Programı; Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli esas alınarak belirlenen kavramsal becerileri, sosyal-duygusal öğrenme becerilerini, okuryazarlık becerilerini ve eğilimlerini Kur’an-ı Kerim okumanın öğrenilmesi süreci ile bütünleştirmek için tasarlanmıştır.
Bu Program’da, Kur’an-ı Kerim’in okunmasıyla ilgili öğrenci merkezli ve beceri temelli öğrenme esas alınmıştır.
Bu öğrenme modelinde temel becerileri ön planda tutan, öğrenme sürecinde öğrencinin aktif katılımına ve öğretmen rehberliğine imkân veren, öğrencilerin araştırma yapabilecekleri, çözüm ve yaklaşımlarını paylaşabilecekleri ortamların sağlanmasına ihtiyaç duyulur.
Bundan dolayı Program’da, öğrencilerin gelişim düzeyini göz önünde bulunduran, onların ön bilgilerini ve eğilimlerini harekete geçiren anlamlı öğrenmelerin gerçekleşmesi hedeflenir. Program’da yer alan tema konuları işlenirken uygulamaya dönük olarak öğrencilerin seslendirme, yüzünden okuma, bulma, ezberleme, bilgi toplama, çözümleme, yorumlama, özetleme, gözlemleme, yapılandırma, karşılaştırma, sınıflandırma, sorgulama, genelleme ve yansıtma becerilerini kazanmaları amaçlanır.
Ortaöğretim Kur’an-ı Kerim Dersi Öğretim Programı; ortaöğretim kurumlarındaki öğrencilere Kur’an-ı Kerim’i tecvit kurallarına uygun olarak yüzünden okuma, içerik çerçevesinde verilen ayet ve sureleri ezberden okuma, anlama ve yorumlama becerilerini kapsayacak şekilde yapılandırılmıştır.
Ortaöğretim Kur’an-Kerim Dersi Programı’nın temel amacı; öğrencilerin, Kur’an-Kerim’i tanıma, okuma ve anlamalarına yardımcı olacak bilgi, beceri ve değerlerle donatılmasını sağlamaktır.
1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nun 2. maddesinde ifade edilen Türk Millî Eğitiminin Genel Amaçları ile Türk Millî Eğitiminin Temel İlkeleri esas alınarak hazırlanan Ortaöğretim Kur’an-ı Kerim Dersi Öğretim Programı ile öğrencilerin;
1. Kur’an-ı Kerim’i tanımaları ve onun gönderiliş amacını kavramaları,
2. Kur’an-ı Kerim’i doğru ve güzel okumanın dinî ve kültürel önemini fark etmeleri,
3. Kur’an-ı Kerim’i mahreç ve tecvit kurallarına uygun olarak seslendirmeleri,
4. Kur’an-ı Kerim’den bazı ayet ve sureleri usulüne uygun olarak ezberden seslendirmeleri,
5. Kur’an-ı Kerim’den bazı ayet ve surelerin anlamlarını özetlemeleri,
6. Kur’an-ı Kerim’de yer alan temel kavramları yorumlamaları,
7. Kur’an-ı Kerim’de yer alan bazı duaların anlam içeriğini çözümlemeleri,
8. Kur’an-ı Kerim’i anlama ile ilgili meal, tercüme ve tefsir kavramlarını karşılaştırmaları,
9. Kur’an-ı Kerim’i anlamada Hz. Peygamber’in sünnetinin yeri ile ilgili bilgi toplamaları,
10. Kur’an-ı Kerim’den öğrendikleri bilgileri davranışa dönüştürerek günlük hayatlarına yansıtmaları amaçlanır.
Ortaöğretim Kur’an-ı Kerim Dersi Öğretim Programı’nda eğitim ve öğretim süreçleri; Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli ile hedeflenen öğrenci profiline uygun, millî ve manevi değerlerimizi tanıyan, geçmiş ile bugün arasında bağlantı kurarak geleceğe yön veren yetkin ve erdemli öğrencilerin yetiştirilmesini sağlayacak şekilde planlanır ve yürütülür.
Bu kapsamda sevgi, saygı, kardeşlik ve dostluk bağlarını güçlendiren; vatan, millet, bayrak, şehitlik, gazilik gibi millî birlik ve beraberliği pekiştiren değerlerin öğrencilerin zihninde güçlü bir şekilde yer etmesine özen gösterilir.
Ortaöğretim Kur’an-ı Kerim Dersi Öğretim Programı’nın öğretme öğrenme uygulamaları bölümünde öğrencilerin akademik, sosyal ve duygusal becerilerinin en üst düzeyde gelişiminin sağlanması ve bütüncül bireyler olarak yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. ‘’
Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinde Kur’an-ı Kerim derslerinin Milli Eğitim camiamıza ve yüce Türk Milletimize hayırlı olması dileklerimizle…
Hoşça kalınız.

DİĞER YAZILARI KAHRAMAN ŞEHİT VE GAZİLERİMİZ: VATAN SİZE MİNNETTARDIR… 01-01-1970 03:00 TÜRK DİLİNİ YAŞATAN AŞK VE SEVGİ GÜNEŞİ: YUNUS EMRE… 01-01-1970 03:00 27 MAYIS 1960 DARBESİNİ BİR DE BENDEN DİNLEYİNİZ. 01-01-1970 03:00 İLK TÜRK ASTRONOTU ALPER GEZERAVCI’NIN UZAYDA YAPTIĞI DENEYLER NELERDİR? 01-01-1970 03:00 KADINA ŞİDDETE HAYIR: GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE KADIN HAKLARI… 01-01-1970 03:00 UNUTULMAMASI GEREKEN ŞEHİT KADINLARIMIZ 01-01-1970 03:00 BİR VE BERABER OLMA ZAMANI.... 01-01-1970 03:00 ANADOLUMUZ TÜRK VE MÜSLÜMAN YURDUDUR. ÖYLE KALACAK... 01-01-1970 03:00 EĞİTİM ÖĞRETİMDE ARA TATİL HEYECANI… 01-01-1970 03:00 GAZZE KATLİAMI VE YAHUDİ - HRİSTİYAN İŞBİRLİĞİ… 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 14 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 13 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 12 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 11 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 10 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 9 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 7 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 8 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 6 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 4 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 5 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 3 ) 01-01-1970 03:00 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI SONA ERERKEN… 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 1 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 2 ) 01-01-1970 03:00 YAPABİLECEKLERİNİ SÖYLEMEK VE SÖYLEDİĞİNİ YAPMAK… 01-01-1970 03:00 UNUTULMAMASI GEREKEN KADIN ŞEHİT VE KADIN GAZİLERİMİZ… 01-01-1970 03:00 28 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMİNE GİDERKEN 27 MAYIS İHTİLALİNİ HATIRLAMAK… DEMOKRASİYE VURULAN DARBE: 27 MAYIS 1960 İHTİLALİ… 01-01-1970 03:00 28 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMİNİN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ… 01-01-1970 03:00 19 MAYIS ATATURK’Ü ANMA GENÇLİK VE SPOR BAYRAMI COŞKUYLA KUTLANDI. GENÇLERİN YETİŞTİRİLMESİNDE ANNE-BABANIN ROLÜ... 01-01-1970 03:00 OTOPSİ VE ORGAN NAKLİ DİNEN SAKINCALI MIDIR? 01-01-1970 03:00 İSLAMDA SAĞLIĞA VERİLEN ÖNEM VE SAĞLIKLA İLGİLİ PEYGAMBERİMİZİN TAVSİYELERİ 01-01-1970 03:00 TÜRKİYE YÜZYILI GENÇLERİN YÜZYILI OLACAKTIR 01-01-1970 03:00 SEÇİM ATMOSFERİ İÇİNDE BİRLİK VE BERABERLİĞİ SAĞLAMAK… 01-01-1970 03:00 BAHARIN BAŞLANGICI OLARAK KABUL EDİLEN HIDRELLEZ KUTLAMALARININ ARDINDAN… 01-01-1970 03:00 YÜKSELEN TÜRKİYE’DE SAVUNMA SANAYİİNDE HAMLE ÜSTÜNE HAMLE… 01-01-1970 03:00 AKKUYU NÜKLEER GÜÇ SANTRALİ’NIN AÇILIŞINN ARDINDAN… 01-01-1970 03:00 RAMAZAN SOHBETLERİ: ALLAH’IN VARLIĞINI AKIL İLE ANLAMAK ( 5 ) 01-01-1970 03:00 MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜNDEKİ ÇALIŞMALARIM VE ANAMUR İLE İLGİLİ BASTIRDIĞIMIZ KİTAP 01-01-1970 03:00 SAHNEYE KOYDUĞUMUZ PİYESLER VE ULUSAL BASINDAKİ YAZILARIM 01-01-1970 03:00 KAYMAKAMLIK KUPASI VOLEYBOL MÜSABAKASINDA KIRAN KIRANA BİR MÜCADELE VE AYNALI PEHLİVAN HİKÂYESİ… 01-01-1970 03:00 VALİ – ÖĞRETMEN DİYALOĞU, SPORTİF VE KÜLTÜREL FAALİYETLERDEKİ BAŞARILARIMIZ, 01-01-1970 03:00 ÜÇÜNCÜ EK GÖREV YAPTIĞIM ANAMUR LİSESİNDE ASKERİ BASKIYA UĞRAMIŞTIM 01-01-1970 03:00 ASKERLİK GÖREVİNİ SEVEREK YAPMIŞTIM 01-01-1970 03:00 HAZIRLADIĞIM TEZ BİTİRME SNAVLARIMA DAMGASINI VURMUŞTU 01-01-1970 03:00 ÜNİVERSİTE BİTİRME TEZİMİ CİLTLETMEK İÇİN GİTTİĞİMDE İSTİKLAL MARŞI ŞAİRİMİZ MEHMET AKİF ERSOY’UN OĞLUNU TANIMIŞTIM. KEŞKE TANIMAMIŞ OLSA İDİM 01-01-1970 03:00 27 MAYIS 1960 İHTİLALİ SONRASI ADANA’NIN DÜŞMAN İŞGALİNDEN KURTULUŞ YILDÖNÜMÜNDE TÜM OKULLARI TEMSİLEN KAHRAMANLIK ŞİİRİ OKUMUŞTUM 01-01-1970 03:00 İLKOKUL YILLARIMDA ANAMUR YOLLARI HİKÂYEMİN YAZILIŞI VE ANAMUR KALESİNİN KORSANLARDAN KURTARILIŞ ÖYKÜSÜ 01-01-1970 03:00 TİYATRO, SİNEMA, OPERA, ŞARKI VE RESİMLERE KONU OLAN KEREM İLE ASLI 01-01-1970 03:00 EŞLER ARASINDA YARDIMLAŞMA… 01-01-1970 03:00 BİLİME DESTEK VEREN TEK İLAHİ DİN: MÜSLÜMANLIK... 01-01-1970 03:00 ASGARİ ÜCRET TESPİT KOMİSYONU ÇALIŞMALARI VE İŞÇİ-İŞVEREN İLİŞKİLERİ 01-01-1970 03:00 TÜRK DÜNYASININ BİLGE ATASI DEDE KORKUT… 01-01-1970 03:00 HAZRETİ MEVLANA’NIN 749. ÖLÜM YILDÖNÜMÜNDE SEVGİ İLE İLGİLİ SÖZLERİNDEN BİR DEMET VE İSLAMDA SEVGİ TANIMI 01-01-1970 03:00 ÖĞRETMENLER GÜNÜNÜN ARDINDAN: OSMANLI İMPARATORLUĞUNDA EĞİTİM-ÖĞRETİM… 01-01-1970 03:00 PATATESE RAKİP AKDENİZ BÖLGESİNİN GÖZDE BİTKİSİ: GÖLEVEZ… 01-01-1970 03:00 ÇOCUKLARIN EĞİTİLMESİNDE ANNE – BABAYA DÜŞEN GÖREV… 01-01-1970 03:00 TÜRK DÜNYASININ MİZAH SEMBOLÜ: NASREDDİN HOCA 01-01-1970 03:00 TANE İLE SATILAN GÜNÜMÜZÜN GÖZDE MEYVESİ: AVAKADO… 01-01-1970 03:00 AKDENİZDE SULAR ISINIYOR MU? AKDENİZ…SULARI BERRAK DENİZ… 01-01-1970 03:00 FİZİK ÖTESİ OLAYLAR VE SIRLARLA DOLU BİR DÜNYA… 01-01-1970 03:00 MEVLANA’NIN ‘’ GEL ‘’ ÇAĞRISININ TEMELİNDEKİ SEVGİ… 01-01-1970 03:00 TUĞ; ESKİ TÜRK DEVLETLERİNDE HÜKÜMDARLIK ALAMETİ… 01-01-1970 03:00