ÖĞRETMENLER GÜNÜNÜN ARDINDAN: OSMANLI İMPARATORLUĞUNDA EĞİTİM-ÖĞRETİM…

Gazi MERT

28-11-2022 15:47

Osmanlı imparatorluğunda eğitim öğretim İslamî temeller üzerine oturtulmuştur.

İslam eğitim sisteminin temel kurumu olan medrese, Osmanlılar dönemininde de eğitimin temeli olmuş, Osmanlı'ya uygun gelişmeler göstermiştir.

Osmanlılar zamanında Din eğitimi, medreselerde serpilip gelişmiştir.

Medreselerde din eğitiminin yanında matematik, astronomi, kimya, fizik, hukuk, edebiyat, tıp ve felsefeye de yer verilmiştir.

Medreseler; Sıbyan mektebinden sonra orta, lise, yüksek okul ve üniversite eğitimi veren, İslami kimliği sebebiyle sadece müslümanların devam ettiği bir eğitim kurumu özelliğindedir.

İmparatorluk sınırlarındaki Müslümanların eğitimi ulema adı verilen dindar zümre tarafından İslam dininin hükümlerine göre denetlenmekteydi.

Osmanlı Devleti’nde fütuhatlar yanında ilim ve kültür alanında da büyük çalışmalar yapılmıştır.

Daha önce kurulan Türk devletlerindeki medreseleri ve İslam Dininin esaslarını örnek alarak eğitim sistemini kendine özgü biçimde geliştirmiştir.

Din eğitimine ağırlık veren medreselerde telvih, miftah ve haşiye-i tecrid ismi altında üç dereceli eğitim ve öğretim görevi de yerine getirilmiştir.

Fatih Sultan Mehmet Han İstanbul'un fethinden sonra ilk kez tüm bilgilerin okutulduğu büyük bir medrese yaptırmıştır.

Medarisi Semaniye (sekizli medreseler) ismi verilen bu okulda haşiye-i tecrid, miftah, telvih, hariç ve dahil ismi altında beş dereceli eğitim ve öğretim görevi yerine getirilmeye başlamıştır.

Osmanlı Devleti'nde medreselere ilave olarak; Saray, Askeri okullar, Bab-ı Ali okulu ve Halk okulları da kurulmuş ve her konuda eğitim, öğretim faaliyetleri yürütülmüştür.

Medreselerin yanına kurduğu vakıf müesseleri sayesinde ilim faaliyetlerini de geliştirerek devam ettirmiştir..

Osmanlı Devleti’nin büyük bir devlet olmasında mükemmel bir yönetim anlayışı, güçlü bir ordu ve iyi bir eğitim sisteminin önemli payı vardır.

Eğitim sisteminin amacı devlete bağlı insan yetiştirmekti.

İnsanların iyi bir meslek sahibi olması, mesleğini icra ederken de geleneklere bağlı ve itaatkâr olması hedeflenmiştir.

Gayrimüslimler de eğitimlerini ibadethanelerinde (kilise, sinagog gibi) ve açtıkları okullar aracılığıyla yapabilmişlerdir.

Osmanlı eğitim sistemi esnaf, köy ve mahalle halkının eğitildiği yaygın eğitim kurumları ile ilk, orta ve yüksek öğretim kurumlarının bulunduğu örgün eğitim kurumu olarak iki bölüme ayrılmıştı.

Sibyan mektebi adıyla açılan köy ve mahalle okullarına dört ve altı yaş arasında kız ve erkek çocuklar giderdi.

Çocuklar okula “amin alayı” denen bir törenle başlarlardı. Sıbyan mektebinde eğitim karma ve ücretsizdi.

Halkın eğitim için camiler, tekkeler, zaviyeler ve kıraathaneler kullanılırdı. Buralarda tefsir, hadis, fıkıh gibi dinî bilgiler yanında hat ve tezhip gibi özel yetenek gerektiren çalışmalara yönelik de eğitim verilirdi.

Osmanlı Devleti’nde tüm esnaf kuruluşları aynı zamanda birer mesleki eğitim kurumlarıydı.

Esnaf birlikleri başlangıçta Ahiliğe daha sonraları ise lonca teşkilatına bağlıydılar.

Esnaflıkta uzmanlaşmak isteyenler çırak (şakirt) olarak işe başlar, meslekte ilerledikçe kalfa ve usta olurlardı. Usta olmaya hak kazananlara icazetname verilir, böylece bunlar iş yeri açabilirlerdi.

Bir de Saray okulları vardı. Bu okullar hükümet ve askerlik işlerinde çalışacak olan şehzadeler, devşirmeler ve memurlar için kurulmuştur. Topkapı Sarayı'ndaki Şehzadegah Okulu, Enderun ve Meşlihane Saray Okulları'nın önde gelenlerindendir.

Askeri okullarda öne çıkan okul türü; Mehterhane adı verilen müzik okuludur.

Devletin memur yetiştiren okulu ise; en yüksek hükümet dairesi Bab-ı Ali adı verilen kurumun okul niteliği taşıyan Divan-ı Hümayun Kalemi, Tercüme Odası ve Ketküda Bey Dairesi ismiyle adlandırılan okullarıdır.

Halk okulları ise yalnızca Türk ve Müslümanların eğitim ve öğrenim gördüğü, çoğu mahallede bulunan eğitim yuvalarından teşkil edilmiştir. İlk kademe öğrenim kurumları olan Halk okulları; 5-6 yaşlarında kız ve erkek çocuklarının okutulduğu sıbyan okullarından oluşturulmuştur.

Osmanlı Devleti öğretim kurumlarında ilköğretimlere (Anaokulu) Sıbyan Mektebi, ilkokullara İptidai, ortaokullara ise Rüşdiye adı verilmiştir.

Osmanlı Devleti'nde 18 'inci yüzyıldan itibaren mühendishaneler açılmaya başlamıştır. Askeri amaçlar için açılan bu okullarda Osmanlı Ordusu'na teknik eleman yetiştirme faaliyetleri icra edilmiştir.

Mekteb-i Edebiye okulunda devlet dairelerine memur, Mekteb-i Adliye okulunda ise Bab-ı Ali'ye ve Bab-ı Defterdarlığı'na devlet memuru yetiştirilmeye başlanmıştır.

Eğitim ve öğretim faaliyetlerini düzene koymak için 1845 yılında Muvaakkat Meclisi Maarif açılmış ve Darülfunun için hazırlıklar başlatılmıştır.

Bu tarihten 2 yıl sonra 1847 yılında Mekatib-i Umumiye Nezareti kurulmuştur.

Aynı yıl 3 yıllık Darül Maarif açılmış ve 1849 yılında devlet memuru yetiştirmeye başlamıştır.

Akademik eğitim veren Encümen-i Daniş 1851 yılında açılmıştır.

Akademik eğitim veren okulun açılışından 2 yıl sonra İnas Rüştiyeleri; Kız çocuklarına eğitim vermek maksadıyla ve Mekteb-i Mülkiye de Mülkiye görevlileri yetiştirmek için açılmıştır.

Kız çocuklarının eğitimi için1861 yılında ilk Kız Rüşdiyesi (ortaokul) açılmıştır.

Darülmaarifte yetişen öğrencilerin öğrenim hayatlarına devamını sağlamak maksadıyla 1863 yılında ilk Osmanlı Darülfunu açılmıştır.

Galatasaray Sultanisi Okulu 1868 yılında açılarak öğrenime başlamıştır.

Rüştiyelerin devamı olarak nitelendirilen İdadiler 1872 yilında açılmıştır.

Darül Muallimat ( Kız Öğretmen Okulu) ‘da 1876 yılında öğrenime başlamıştır.

Mesleki eğitim vermek amacıyla Ebe okulu (1842), Darülmuallimen ve Ziraat okulları (1847), Orman okulu (1858), Telgraf okulu (1860), Sanayi okulu (1864) yıllarında açılmıştır.

1912 yılında Tahsil-i İptidai Kanunu Muvakkati çıkarılmış ilkokul düzeni kurulmuş ve eğitim, öğretim faaliyetleri düzene sokulmuştur.

I. Dünya Savaşı sonrasında yine kız çocuklarının eğitimi için İras Darülfünunu açılmış ve İstanbul Darülfünunu güçlendirilerek Batı üniversiteleri türünde bilimsel çalışmalar yapılmaya başlanmıştır.

Osmanlılar Eğitim Öğretim faaliyetlerini yürütürken adaleti de ön planda tutmuşlardır.

Eğitim Öğretim alanında Osmanlıların adaleti o kadar güçlü idi ki; bütün Hristiyanlar o dönemlerde Osmanlıların egemenliği altına girebilmek için adeta birbirleriyle yarış etmişlerdi.

Son söz olarak bir örnek vermek gerekirse; Ukrayna’da yaşayan Normanlar Rusların baskısından o kadar bıkmışlardı ki kiliselerinin defterine şöyle yazmışlardı: “Ya Rabbi. Osmanlı’nın gücünü kuvvetini artır ki, gelip bizi de kurtarsın… Bize din hürriyeti versin… Can ve mal emniyetimizi sağlasın. Amîn…”

Normanlar; 1800 yıllarında Rus zulmünden Amerika’ya kaçmışlar ve yanlarında bu kilise defterini de götürmüşlerdi.

Bu gün bu defter adı geçen sayfa açılmış olarak 4 Ocak 1896’da Birleşik devletlere eklenen Amerika’nın Utah bölgesindeki bir Norman kilisesinde teşhir edilmektedir.

İşte Osmanlılarda Eğitim Öğretim faaliyetleri…

Hoşça kalınız.

DİĞER YAZILARI İLK TÜRK ASTRONOTU ALPER GEZERAVCI’NIN UZAYDA YAPTIĞI DENEYLER NELERDİR? 01-01-1970 03:00 KADINA ŞİDDETE HAYIR: GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE KADIN HAKLARI… 01-01-1970 03:00 TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ’NDE KUR’AN-I KERİM DERSLERİ… 01-01-1970 03:00 UNUTULMAMASI GEREKEN ŞEHİT KADINLARIMIZ 01-01-1970 03:00 BİR VE BERABER OLMA ZAMANI.... 01-01-1970 03:00 ANADOLUMUZ TÜRK VE MÜSLÜMAN YURDUDUR. ÖYLE KALACAK... 01-01-1970 03:00 EĞİTİM ÖĞRETİMDE ARA TATİL HEYECANI… 01-01-1970 03:00 GAZZE KATLİAMI VE YAHUDİ - HRİSTİYAN İŞBİRLİĞİ… 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 14 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 13 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 12 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 11 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 10 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 9 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 7 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 8 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 6 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 4 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 5 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 3 ) 01-01-1970 03:00 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI SONA ERERKEN… 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 1 ) 01-01-1970 03:00 ANAMUR’U İL YAPMA ÇALIŞMALARININ DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI ( 2 ) 01-01-1970 03:00 YAPABİLECEKLERİNİ SÖYLEMEK VE SÖYLEDİĞİNİ YAPMAK… 01-01-1970 03:00 UNUTULMAMASI GEREKEN KADIN ŞEHİT VE KADIN GAZİLERİMİZ… 01-01-1970 03:00 28 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMİNE GİDERKEN 27 MAYIS İHTİLALİNİ HATIRLAMAK… DEMOKRASİYE VURULAN DARBE: 27 MAYIS 1960 İHTİLALİ… 01-01-1970 03:00 28 MAYIS CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMİNİN DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ… 01-01-1970 03:00 19 MAYIS ATATURK’Ü ANMA GENÇLİK VE SPOR BAYRAMI COŞKUYLA KUTLANDI. GENÇLERİN YETİŞTİRİLMESİNDE ANNE-BABANIN ROLÜ... 01-01-1970 03:00 OTOPSİ VE ORGAN NAKLİ DİNEN SAKINCALI MIDIR? 01-01-1970 03:00 İSLAMDA SAĞLIĞA VERİLEN ÖNEM VE SAĞLIKLA İLGİLİ PEYGAMBERİMİZİN TAVSİYELERİ 01-01-1970 03:00 TÜRKİYE YÜZYILI GENÇLERİN YÜZYILI OLACAKTIR 01-01-1970 03:00 SEÇİM ATMOSFERİ İÇİNDE BİRLİK VE BERABERLİĞİ SAĞLAMAK… 01-01-1970 03:00 BAHARIN BAŞLANGICI OLARAK KABUL EDİLEN HIDRELLEZ KUTLAMALARININ ARDINDAN… 01-01-1970 03:00 YÜKSELEN TÜRKİYE’DE SAVUNMA SANAYİİNDE HAMLE ÜSTÜNE HAMLE… 01-01-1970 03:00 AKKUYU NÜKLEER GÜÇ SANTRALİ’NIN AÇILIŞINN ARDINDAN… 01-01-1970 03:00 RAMAZAN SOHBETLERİ: ALLAH’IN VARLIĞINI AKIL İLE ANLAMAK ( 5 ) 01-01-1970 03:00 MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜNDEKİ ÇALIŞMALARIM VE ANAMUR İLE İLGİLİ BASTIRDIĞIMIZ KİTAP 01-01-1970 03:00 SAHNEYE KOYDUĞUMUZ PİYESLER VE ULUSAL BASINDAKİ YAZILARIM 01-01-1970 03:00 KAYMAKAMLIK KUPASI VOLEYBOL MÜSABAKASINDA KIRAN KIRANA BİR MÜCADELE VE AYNALI PEHLİVAN HİKÂYESİ… 01-01-1970 03:00 VALİ – ÖĞRETMEN DİYALOĞU, SPORTİF VE KÜLTÜREL FAALİYETLERDEKİ BAŞARILARIMIZ, 01-01-1970 03:00 ÜÇÜNCÜ EK GÖREV YAPTIĞIM ANAMUR LİSESİNDE ASKERİ BASKIYA UĞRAMIŞTIM 01-01-1970 03:00 ASKERLİK GÖREVİNİ SEVEREK YAPMIŞTIM 01-01-1970 03:00 HAZIRLADIĞIM TEZ BİTİRME SNAVLARIMA DAMGASINI VURMUŞTU 01-01-1970 03:00 ÜNİVERSİTE BİTİRME TEZİMİ CİLTLETMEK İÇİN GİTTİĞİMDE İSTİKLAL MARŞI ŞAİRİMİZ MEHMET AKİF ERSOY’UN OĞLUNU TANIMIŞTIM. KEŞKE TANIMAMIŞ OLSA İDİM 01-01-1970 03:00 27 MAYIS 1960 İHTİLALİ SONRASI ADANA’NIN DÜŞMAN İŞGALİNDEN KURTULUŞ YILDÖNÜMÜNDE TÜM OKULLARI TEMSİLEN KAHRAMANLIK ŞİİRİ OKUMUŞTUM 01-01-1970 03:00 İLKOKUL YILLARIMDA ANAMUR YOLLARI HİKÂYEMİN YAZILIŞI VE ANAMUR KALESİNİN KORSANLARDAN KURTARILIŞ ÖYKÜSÜ 01-01-1970 03:00 TİYATRO, SİNEMA, OPERA, ŞARKI VE RESİMLERE KONU OLAN KEREM İLE ASLI 01-01-1970 03:00 EŞLER ARASINDA YARDIMLAŞMA… 01-01-1970 03:00 BİLİME DESTEK VEREN TEK İLAHİ DİN: MÜSLÜMANLIK... 01-01-1970 03:00 ASGARİ ÜCRET TESPİT KOMİSYONU ÇALIŞMALARI VE İŞÇİ-İŞVEREN İLİŞKİLERİ 01-01-1970 03:00 TÜRK DÜNYASININ BİLGE ATASI DEDE KORKUT… 01-01-1970 03:00 HAZRETİ MEVLANA’NIN 749. ÖLÜM YILDÖNÜMÜNDE SEVGİ İLE İLGİLİ SÖZLERİNDEN BİR DEMET VE İSLAMDA SEVGİ TANIMI 01-01-1970 03:00 PATATESE RAKİP AKDENİZ BÖLGESİNİN GÖZDE BİTKİSİ: GÖLEVEZ… 01-01-1970 03:00 ÇOCUKLARIN EĞİTİLMESİNDE ANNE – BABAYA DÜŞEN GÖREV… 01-01-1970 03:00 TÜRK DÜNYASININ MİZAH SEMBOLÜ: NASREDDİN HOCA 01-01-1970 03:00 TANE İLE SATILAN GÜNÜMÜZÜN GÖZDE MEYVESİ: AVAKADO… 01-01-1970 03:00 AKDENİZDE SULAR ISINIYOR MU? AKDENİZ…SULARI BERRAK DENİZ… 01-01-1970 03:00 FİZİK ÖTESİ OLAYLAR VE SIRLARLA DOLU BİR DÜNYA… 01-01-1970 03:00 MEVLANA’NIN ‘’ GEL ‘’ ÇAĞRISININ TEMELİNDEKİ SEVGİ… 01-01-1970 03:00 TUĞ; ESKİ TÜRK DEVLETLERİNDE HÜKÜMDARLIK ALAMETİ… 01-01-1970 03:00