DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
Hüseyin Şinasi
Hüseyin Şinasi
Giriş Tarihi : 04-10-2021 09:33

Akdeniz sahil yolunda son durum.

23 Nisan 1920’de Ankara’da TBMM toplanır. 26 Ağustos 1922’de Afyonkarahisar-Uşak yakınlarından büyük taarruz başlatılır ve 9 Eylül 1922’de İzmir Yunan işgalinden kurtulur. 12 Ekim 1922’de Mudanya’da ateşkes antlaşması yapılır. 24 Temmuz 1923’de Lozan Antlaşması imzalanır. 29 Ekim 1923’de Türkiye Cumhuriyeti ilan edilir.

 Anadolu Yarımadası ve Doğu Trakya’da yeni bir Türk devleti tarih sahnesine çıkarken, ülke genelinde toprak, stabileze, şose olmak üzere toplam 18 bin 350 km karayolu bulunmaktadır. Cumhuriyetin ilk yıllarında bütün dünya ülkelerinde olduğu gibi demiryolları ulaşımı çok önemli ve demiryolu ağlarının işletme hakkı yabancı ülke şirketlerinin denetimi ve kontrolü altındadır. Bir taraftan yanmış yıkılmış, aç ve perişan bırakılmış topraklarda yeni umutlar filizlenir, yaralar sarılmaya çalışılırken, denizyolları ve demiryolu ağları millileşir, devletleştirilir. Günün şartlarına uygun yeni yollar ve köprüler yapılmaya başlamır.

1947 yılına gelindiğinde, insan gücüne dayalı yol yapım çalışmaları ile karayollarının toplam uzunluğu 43 bin 743 km’ye ulaşmıştır. 1948 yılından itibaren yol yapımında insan gücünün yanı sıra makineler de kullanılmaya başlanmıştır. 1950 yılında Kara Yolları Genel Müdürlüğü kurulur. 1970 yılında karayollarının toplam uzunluğu 60 bin km’dir. Aynı dönemde bölünmüş yollar, otoyollar yapılmaya başlanır. 2010 yılından itibaren kamu ve özel şirket işbirliği ile Yap-İşlet-Devret modeli ile yüksek standartlı hazine garantili, paralı otoyollar dönemine geçilir.

Görüldüğü gibi, cumhuriyetin ilk yıllarında devletin, demiryollarına ve deniz ulaşımına ağırlık verdiği, 1947’den sonra genel bir politika değişikliği ile karayollarına yöneldiği ve bu anlayışın halen devam etmekte olduğu anlaşılıyor. Adana-Mersin-Antalya illerini sahilden birbirine bağlayan 50-60’lı yıllarda tamamlanan D-400 yolu da, yukarıda sözünü ettiğimiz anlayışın bir sonucudur.

D-400 yolu tamamlanmadan önce bu bölgede ulaşım ağırlıklı olarak denizyolu ile yapılmakta ve kıyı boyundaki kentler ve kasabalar bu nedenle oldukça hareketlidir. Örneğin Osmanlı Devleti zamanında Anamur’dan Mersin’e, Antalya’ya, Alanya’ya, Kıbrıs’a, Beyrut’a, Mısır’a seferler düzenlenmekte, etkin bir ticaret yapılmaktadır. Ancak D-400 sahil yolunun açılması ile deniz ulaşımı körelmiş ve bitmiş,zaten demiryolunu hiç görmemiştir.

D-400 yolu, batıda Ege kıyılarından Muğla – Datça yakınlarında başlayıp, Akdeniz sahil boyunca devam ederek Muğla, Antalya, Mersin, Adana’, Osmaniye, Gaziantep, Şanlıurfa, Mardin,  Şırnak ve Hakkkari’den geçen, Yüksekova-Esendere Sınır kapısında son bulan 1971 km uzunluğunda devlet yollarından biridir. Yolun 1365 km’si bölünmüş yol veya otoyol olarak hizmet vermektedir. Kalan 617 km yolun 438 km’sinde bölünmüş yol yapım ve ihale aşaması devam etmektedir.

D-400 karayolunun Mersin-Antalya arasında kalan 465 km’lik Akdeniz Sahil Yolu Projesinin önemli bir bölümünde bölünmüş yol çalışmaları tamamlanmış ve kullanıma açılmıştır. Proje kapsamında halen Bozyazı-Gözce-Aydıncık arasında 11 km’lik zor ve engebeli bölümde, yol yapım ve tünel çalışmaları devam etmektedir. Diğer taraftan Mersin-Antalya sınırına kadar olan 16 km’lik Anamur-Melleç-Kaledran bölümünün ihalesi geçtiğimiz Ocak ayında yapılmış, Özaltın İnşaat-Yapı&Yapı Ortaklığı ile sözleşme imzalanmıştır. Bir başka gelişme de Akdeniz Sahil Yolu Projesi kapsamında, Silifke, Gülnar, Aydıncık, Bozyazı ve Anamur’da Cumhurbaşkanlığı KHK ile acil kamulaştırma kararı verilmiş olmasıdır. Olumlu bir gelişme de Antalya-Gazipaşa’dan Anamur sınırına kadar olan bölümde 11 km uzunlukta Gökçebelen tünelinin yapım çalışmalarıdır.

Anamur’un Gazipaşa, Alanya, Antalya, Silifke, Mersin yönüne sahilden karayolu ulaşımı zor ve zahmetlidir. Aynı şekilde Anamur’dan Ermenek’e gitmek günler almaktadır. 1960’lı yıllarda tamamlanan D-400 Adana-Antalya sahil yolu, karayolu ulaşımını büyük ölçüde rahatlatmış, kolaylaştırmış, Anamur ve çevresinin deniz ulaşımını bitirmiş, yolcu gemileri limana yanaşmaz olmuştur.

60’lı, 70’li yıllara göre yeterli olan, bol inişili çıkışlı, keskin virajlı, Mersin-Antalya sahil yolu, günümüzde artan otomobil, otobüs, kamyon trafiğini kaldırmaktan uzak, yaz-kış çok fazla kazanın yaşandığı bir güzergahtır. Bu nedenle D-400, Akdeniz Sahil Yolunda ve Anamur-Ermenek yolunda ileriye doğru atılacak her adım bölge halkı ve ekonomisi için oldukça önemlidir. 

Anamur-Gazipaşa arasındaki 16 km.’lik Melleç-Kaledran bölümü ve Kaledran-Gazipaşa-Güney arasında yer alan Gökçebelen tüneli tamamlandığında, Gazipaşa, Alanya, Antalya yönüne gidecek sürücülerin, yaz-kış korkulu rüyası olan güzergah rahatlayacak, yolculukta geçen süre kısalacak, araçların akaryakıt masrafı yarıya inecektir. Aynı şeklide Bozyazı-Gözce-Aydıncık arasında devam etmekte olan yol, viyadük ve tünel çalışmaları tamamlandığında yine sürücüler ağır bir yükten ve sıkıntıdan kurtulmuş olacaklardır.

Hoşça ve sağlıcakla kalın.

Hüseyin Şinasi

Hüseyin Şinasi

DİĞER YAZILARI Böl, parçala, yok et politikası 01-11-2021 07:35 Akdeniz sahil yolunda son durum. 04-10-2021 09:33 Ulaşım, haberleşme, iletişim… 18-09-2021 07:35 Bir konuğumuz var çok özel… 30-08-2021 15:37 Doğa affetmez, intikamını alır. 23-08-2021 08:24 Bu bir yangın değil savaş. 30-07-2021 15:54 Anamur’da doğalgaz olacak gibi. 13-07-2021 10:56 Anamur’da iz bırakanlar… 28-06-2021 10:14 Bu kafa yapısı ile işimiz zor. 15-06-2021 13:26   Halk rahat bir nefes almalı 01-06-2021 14:58   Tarih tekrardan ibarettir derler… 20-05-2021 15:10   Aile çökerse toplum biter 10-05-2021 14:21 Gurbet içimizde bir yara…  27-04-2021 15:00 Katı atık payını siz de almayın… 15-04-2021 08:41 Taşrada gazeteci olmak… 28-03-2021 11:07 Dün çoraktı, Anamur oldu… 18-03-2021 12:49 Sen de bizdensin, hemşerim… 05-03-2021 15:49 Akdeniz sahil kentlerinde yol çilesi… 18-02-2021 10:18 En değerli zenginlik sağlıkmış… 05-01-2021 15:59 Aşı çalışmalarında geldiğimiz nokta. 26-11-2020 15:23 İş işten geçmeden… 13-11-2020 09:22 Dünya dönüyor, her şey değişiyor… 28-10-2020 12:59 Korona salgını can almaya devam ediyor… 12-10-2020 09:43 Gündemde yine korona var… 29-09-2020 13:59 İçme suyu projesinde son durum… 07-09-2020 13:51 İğneyi kendimize, çuvaldızı başkalarına… 27-08-2020 16:16 Sayılı günler gelir, geçer… 11-08-2020 10:04 Anamur-Sugözü içme suyunda son durum… 12-07-2020 09:58 Faizler düştü, fiyatlar uçtu… 30-06-2020 10:17 Anamur’a doğalgaz gündemde… 15-06-2020 12:10 2020 Yılında Mart, Nisan, Mayıs Aylarını Çabuk Unuttuk! 07-06-2020 10:34 Bugün bayram… 26-05-2020 09:19 Hayat normale girerken… 11-05-2020 10:10 Salgında durum ağırlaşıyor. 12-04-2020 10:29 Bu savaşı kazanacağız… 26-03-2020 14:28 Korona salgını ve düşündürdükleri… 18-03-2020 13:52 Kitap iyi bir dost ve arkadaştır… 09-03-2020 12:04 Organize Sanayi Bölgeleri gelişmenin öncüsüdür… 24-02-2020 09:33 Neme lazım, aman bana ne! 16-02-2020 08:36 Anamur’da muz gerçeği… 20-01-2020 15:21 Geçmişten günümüze Zeyve… 13-01-2020 08:44 Böyle kuruluşmuş bu düzen… 06-01-2020 08:46 2019 yıl sonuna doğru… 31-12-2019 12:48 Anamur ve Bozyazı’da Tehlike Büyüyor… 20-12-2019 08:18 Bab-ı Ali yokuşunda bir Anamurlu, 09-12-2019 08:30 Sorunu çözmeye eğitimden başlamak lazım… 02-12-2019 14:07 Geçmişini bilmeyen, geleceği ne bilir? 13-11-2019 14:35 Anamur 6. Tarım ve Gıda Fuarından Notlar… 28-10-2019 08:40 Barış Pınarı Harekâtı ve Amacı … 22-10-2019 08:17 Şimdi zeytin zamanı… 14-10-2019 12:27 Bir başarı öyküsünden… 23-09-2019 11:23 Öğrenci-öğretmen-çevre ilişkisi 13-09-2019 08:49 Yazlık sinemada bu film izlenir… 08-09-2019 11:46 Mevsim güze dönerken… 26-08-2019 08:41 Anamur-Pullu tesisleri açılırken 09-08-2019 08:33 Anamur’u bilmeden, tanımadan olmaz… 23-07-2019 08:30 Geçmişten geleceğe Anamur 10-07-2019 08:24 İyi yapıyorsunuz, ama Naim de haklı 03-07-2019 08:43 Nerede O Yörük Göçleri? 29-06-2019 08:38 İyi olan, doğru olan alkışlanır. 23-06-2019 09:40 Bu kavganın kazananı olmaz! 14-06-2019 08:39 Seçime bir hafta kala... 27-03-2019 13:01 Anamur’da seçimi kim kazanır? 18-03-2019 08:34 Seçimde herkesin bir hesabı var… 08-03-2019 16:49 Kocamaz olayı ihmal mi, ihanet mi? 22-02-2019 16:34 Anamur huzurevi destek bekliyor… 15-02-2019 08:35 Adaylar belli, listelere bakacağız 08-02-2019 08:41 Mersin'de çok bilinmeyenli denklem 22-01-2019 08:39 Bir şairin dizelerinden süzülen damlalar 07-01-2019 08:44 Seçim çalışmaları başlarken… 25-12-2018 10:18 İnsan Onuruna Yakışan Belediyecilik Hizmeti Halk İçin Halka Sergilenmelidir: 24-12-2018 08:48 Seçim öncesi pazarlıklar sürerken… 14-12-2018 08:43 İki partili mi olsun, iki buçuk mu? 30-11-2018 11:12 Ölmüş eşek satılır mı? 23-11-2018 17:56 Büyükşehir Uygulaması Genişletilmeli 13-11-2018 09:04 Eşek deyip geçmeyin… 06-11-2018 08:44 Adalet herkese lazım… 26-10-2018 17:11 MUSLUKLARDAN TUZLU SU AKARKEN... 09-10-2018 10:26 Yeni Öğretim Başlarken... 28-09-2018 09:36 Et, süt ve tarım ürünlerini dışarıdan alabilirsin, ya sonra ... 17-09-2018 10:24 Hastanenin adı Dr. Abdullah Çelik olsun… 12-09-2018 09:58 Hastanede ortalık toz duman... 18-08-2018 10:55 Bir geziden akılda kalanlar... 10-08-2018 11:53 Anlamlı bir gezi ve etkinlikten... 03-08-2018 14:31 Anamur’da balık çiftlikleri çıkmazı... 23-07-2018 14:18 Anamur’da turizm ve balık çiftlikleri... 18-07-2018 16:12 Zaman su gibi akıp giderken... 08-07-2018 14:09 Seçim bitti Şimdi geçim zamanı... 28-06-2018 08:30 Seçime bir hafta kala... 19-06-2018 08:14 Seçim bir av, aslan payı kimin? 11-06-2018 16:14
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Trabzonspor1539
  • 2Fenerbahçe1527
  • 3Konyaspor1426
  • 4Hatayspor1526
  • 5Başakşehir FK1525
  • 6Alanyaspor1524
  • 7Galatasaray1523
  • 8Fatih Karagümrük1522
  • 9Beşiktaş1521
  • 10Adana Demirspor1520
  • 11Sivasspor1519
  • 12Giresunspor1519
  • 13Kayserispor1519
  • 14Altay1518
  • 15Antalyaspor1518
  • 16Gaziantep FK1418
  • 17Yeni Malatyaspor1413
  • 18Göztepe1411
  • 19Kasımpaşa1511
  • 20Çaykur Rizespor1510
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
06.12.2021
ANKET OYLAMA TÜMÜ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA